Een wandeling is leuk én gezond! Reden genoeg om zo vaak mogelijk de frisse buitenlucht op te zoeken en te genieten van de mooie omgevingen die Nederland te bieden heeft. Een wandeling geeft een sterke basis om gezond en vitaal te blijven. Toch is het advies van de World Health Organization om de wandeling aan te vullen met oefeningen. Door die combinatie te maken voldoe je aan de beweegrichtlijn en ga je een nog vitalere en gezondere toekomst tegemoet!

Wat is de beweegrichtlijn?

De beweegrichtlijn is een richtlijn opgesteld door de World Health Organization. De richtlijn is ontwikkeld om zo lang mogelijk gezond en vitaal te blijven. De beweegrichtlijn stelt dat volwassenen iedere week, verspreid over meerdere dagen, 150-300 minuten matig intensief zouden moeten bewegen. Denk hierbij aan wandelen of tuinieren. Daarnaast is het goed ook 75 tot 150 minuten intensief te bewegen. Denk hierbij aan joggen of dansen.

Als aanvulling op het bewegen zou je ook minimaal twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten moeten uitvoeren. Dit zorgt ervoor dat je kracht, balans en coördinatie op peil blijven en dat je minder snel fysieke klachten ervaart. Niet geheel onbelangrijk is dat deze oefeningen ook het risico op vallen verminderen. Het remt het proces van botafbraak af en verkleint het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en zelfs depressiviteit.

Deze beweegrichtlijn geeft aan hoeveel je minimaal zou moeten bewegen, maar meer beweging is altijd beter! Of je nu langer beweegt, intensiever beweegt of vaker beweegt: de positieve effecten nemen sterk toe. Zie de beweegrichtlijn dus als een wekelijks doel, maar daag jezelf ook eens uit om flink over de beweegrichtlijn heen te gaan!

Handige gratis QR-FIT app

Daarom introduceert QR-FIT een nieuwe functionaliteit! In de gratis QR-FIT app kun je nu zelf wandelroutes tekenen. Dit kan dus ook je favoriete wandeling zijn! Op de routes plaatst de app automatisch een van onze 120 oefeningen en geeft een melding wanneer je de oefening kan uitvoeren. De oefeningen zijn afwisselend en in te stellen op drie niveaus. Zo werk je niet alleen aan je conditie, maar ook aan je kracht, mobiliteit en lenigheid.

Begin nu, voor een fitte toekomst later

Download daarom nu de app want hoe eerder je begint, hoe fitter je de toekomst in gaat. We laten in de app iedere week zien of je aan de beweegrichtlijn voldoet. Zo kan je eenvoudig in de gaten houden of je naast je favoriete wandeling óók voldoende oefeningen hebt gedaan. Simpel, effectief en vooral leuk!

Voeg je de oefeningen toe aan je wandeling? Twee vliegen in één klap! Je bent al in beweging en de grootste stap is dus al gezet. Doe je de oefeningen met een wandelmaatje? Nog beter. Je kan elkaar motiveren én samen bewegen is ook nog eens leuker. De resultaten zijn al na een aantal weken merkbaar! Je dagelijkse routine gaat soepeler en je slaapt beter. Zo hou je meer energie over om dingen te doen waar je van geniet!

Waar kan ik deze app vinden?

Wil jij de QR-FIT app uitproberen? Klik dan op ‘Download QR-FIT’ of zoek ons op in de app store.

  1. Download de app en klik na het aanmelden op ‘start activiteit’;
  2. Hier kan je op de witte ‘creëren’ knop drukken;
  3. Druk het potloodje aan en teken een route op de kaart. De QR-FIT app gaat voor je aan het werk en voegt routes toe aan de route;
  4. Wandel je fit!