Ongeveer tweederde van alle Nederlanders maakt wel eens een wandeling. Het is immers erg goed voor je lichaam en geest. De frisse buitenlucht en wat lichte inspanning is voor velen een moment om even tot jezelf te komen. Een stevige wandeling bevorderd je bloedsomloop en helpt je cardiovasculaire systeem om goed te blijven werken. Toch voldoen veel wandelaars daarmee niet aan de beweegrichtlijn van de Nederlandse Gezondheidsraad. Volgens de beweegrichtlijn moet een wandeling aangevuld worden met spier- en botversterkende oefeningen. Deze oefeningen van hoog belang om kracht, balans en mobiliteit te behouden en bevorderen.

Alleen wandelen, dat is goed toch?

Die wandeling, dat doen veel mensen dus wel. Een ‘frisse neus halen’, fit en gezond te blijven, ontspannen, het hoofd leegmaken en natuurbeleving worden respectievelijk als reden genoemd voor een ommetje. Voor veel Nederlanders is het maken van een wandeling dan ook voldoende om fit en vitaal te blijven. Toch hoor je vaak dat Nederlanders niet genoeg bewegen. Maar als er al zoveel wandelaars zijn, hoe komt dit dan?

Wanneer beweeg je dan genoeg?

De beweegrichtlijn geeft aan hoeveel mensen minimaal zouden moeten bewegen. Volgens de beweegrichtlijnen zouden volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur matig intensief moeten bewegen. Kinderen bewegen idealiter dagelijks minstens een uur. Ook worden voor beide groepen spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. Dit alles verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes en, hart- en vaatziekten, en depressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken.

Hoe helpt de QR-FIT app de wandelaar

QR-FIT is al jaren bezig met het ontwikkelen van een beweegplatform waar de beweegrichtlijn als basis dient. Met het oog op het grote aantal wandelaars in Nederland die het lastig vinden om aan de beweegrichtlijn te voldoen, heeft QR-FIT de app uitgebreid met een nieuwe functionaliteit. Je kan nu ook zonder gebonden te zijn aan een fysieke route met paaltjes gebruik maken van de QR-FIT app. Dit kan op twee manieren. Door te klikken op ‘Start Activiteit’ in de QR-FIT app kan je direct aan de slag. Je kan zelf een route tekenen, of starten zonder route. Klik dus op ‘Start activiteit zonder route’ en kies uit de verschillende niveaus.

En dat is het! Begin met wandelen en voer om de 10 minuten of op mooie, rustige locaties de oefening uit door op ‘volgende oefening’ te drukken. De app geeft je nu een nieuwe oefening die je balans, mobiliteit of kracht verbeterd. Ben je klaar? Sla je wandeling op en bekijk je voortgang in jouw persoonlijke overzicht. Hier kan je zien of je al aan de beweegrichtlijn voldoet.

Met QR-FIT wordt wandelen meer dan alleen een buitenactiviteit. Het wordt een volledige beweegervaring doe je helpt om jouw gezondheidsdoelen te bereiken. De app is daarmee een waardevolle metgezel voor elke wandelliefhebber.

Gebruik jij de gratis QR-FIT app voor wandelaars al? Zo niet is de app hier te downloaden!