Waarom zouden mensen meer moeten wandelen? Het antwoord op die vraag is simpel; bewegen is goed voor je en brengt talloze voordelen met zich mee. Elke dag een wandeling van zo’n 30 minuten kan al een enorm effect hebben op je  gezondheid. Dat is ongeveer 20 procent van de tijd dat we met z’n allen dagelijks voor de buis zitten. Een kleine opgave lijkt het zo.

Welke effect heeft wandelen op je lichamelijke gezondheid?

Een korte wandeling kan zorgen voor een lagere bloeddruk. Dit komt ten goede aan ons hart en bloedvaten.

Voor onze hersenen betekent wandelen dat de kans op Alzheimer verlaagt en dus kan leiden tot verminderde kans op  vroegtijdige dementie.

Wandelen heeft ook een positief effect op onze spijsvertering, het vermindert de kans op obstipatie en bevordert de stoelgang. 

Ook hebben onze longen voordeel bij in de buitenlucht in beweging zijn. De zuurstofcirculatie verhoogt en je voelt je daardoor scherp en verfrist. 

Daarnaast zorgt een goede wandeling voor een betere vetverbranding en activeert onze spieren en skelet.

Hoe komt het dat wandelen ook een positief effect heeft op je brein?

Hoogleraar Erik Schreuder van de Vrije Universiteit in Amsterdam, vertelt op “Hey, het is oke” het volgende over de effecten van wandelen op het brein (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 2021).

Erik: “Dat is een eenvoudige vraag met een complex antwoord. In een notendop komt het erop neer dat door te gaan lopen je hart beter gaat werken. Hierdoor wordt er via de carotis, de halsslagader, meer bloed naar je brein gepompt. In dit bloed zitten allerlei voedingsstoffen, zoals zuurstof en glucose. Die zijn essentieel voor het brein. Ze zorgen ervoor dat boodschappen van de ene hersencel naar de andere hersencel gestuurd kunnen worden om iets gedaan te krijgen. Denk aan plannen, filteren en het controleren van je impulsen.”

Verminderen psychische klachten als je wandelt?

“Het is wetenschappelijk onderzocht en bewezen dat wandelen depressieve gevoelens kan verminderen. Als je gaat lopen, activeer je namelijk delen van het brein die remmend werken op gebieden die zorgen voor negativiteit, stress en je niet lekker voelen. Hierdoor heb je meer controle over je emoties, zoals somberheid en angst.”

Voldoe ik aan de beweegrichtlijn door elke dag 30 minuten te bewegen?

Als je elke dag een half uur wandelt ben je op de goede weg naar een betere gezondheid. Maar het is nog niet genoeg. Wandelen is een matig intensieve beweging die al veel voordelen biedt. Zou je nog een stapje verder willen gaan, dan geldt het advies dat je wekelijks twee keer bot- en spierversterkende oefeningen doet. Dit kan bijvoorbeeld in de sportschool of gymvereniging, maar je kunt ook wandelen en/of hardlopen combineren met de QR-FIT app. Tijdens je rondje krijg je door het scannen van de QR-code op de QR-FIT paal passende en uitdagende oefeningen die passen bij je niveau en wensen. In veel gevallen maakt de QR-Fit app gebruik van bestaand straatmeubilair en beweegtoestellen in de wijk. Gemakkelijk, goedkoop en geschikt voor iedereen. 

Jij en QR-FIT?. Een ideale combinatie!