De beweegrichtlijnen zijn in 2017 opgesteld door de Gezondheidsraad. De beweegrichtlijnen geven aan hoeveel beweging nodig is voor een goede gezondheid. Bewegen is gezond. Als je genoeg beweegt, heb je een kleinere kans op ziektes van je hart of bloedvaten, diabetes, somber zijn of dementie. In deze blog kijken we naar de inhoud van de beweegrichtlijnen, de voordelen van het behalen en geven we een aantal praktische tips om direct in beweging te komen.

Wat houden de beweegrichtlijnen in?

Voor kinderen van 4 t/m 17 jaar is de beweegrichtlijn: 1 uur per dag matig intensief bewegen en 3x per week spier- en botversterkende activiteiten. Voor volwassenen en ouderen is de beweegrichtlijn: 2,5 uur per week matig intensief bewegen, 2x per week spier- en botversterkende activiteiten en balansoefeningen voor ouderen. 

In de beweegrichtlijnen staat vermeld dat het aan te raden is om 150 minuten per week matig intensief te bewegen. Denk hierbij aan wandelen, fietsen, rustig zwemmen en de wat zwaardere huishoudelijke klussen, zoals ramen wassen of werken in de tuin vallen hieronder. Een ander belangrijk onderdeel is het doen van bot- en spierversterkende activiteiten met balansoefeningen. Denk hierbij aan hardlopen, bootcamps en waveboarden.

Voordelen van het volgen van de beweegrichtlijnen

  1. Als iemand voldoet aan de beweegrichtlijnen, heeft hij minder kans op verschillende fysieke aandoeningen. Denk hierbij aan chronische aandoeningen als hart- en vaatziekten, dementie en kanker.  
  1. Het voldoen aan de beweegrichtlijnen vermindert ook psychische klachten, zoals depressiviteit en angstgevoelens. Daarnaast blijkt sportdeelname een positief verband te hebben met de sociale gezondheid.
  1. Naast dat bewegen de kans op fysieke en psychische aandoeningen vermindert is het erg goed voor de spieren en botten. Door voldoende te bewegen versterken de spieren en botten in het lichaam wat de kans op blessures vermindert. 
  1. Het beoefenen van regelmatige lichaamsbeweging is essentieel om spierverlies te verminderen en kracht te behouden naarmate je ouder wordt. Oefening helpt ook bij het opbouwen van botdichtheid wanneer je jonger bent, naast het helpen voorkomen van osteoporose later in het leven.

Waarom is het belangrijk?

Inactiviteit verkort de levensverwachting en veroorzaakt op termijn chronische ziekten zoals hart- en vaataandoeningen en diabetes type 2. Ook overgewicht en depressie worden in verband gebracht met een inactieve levensstijl.

Een actieve leefstijl bevordert de kwaliteit van leven en de mentale gezondheid. Ook het risico op een depressie neemt af. Door voldoende te bewegen worden vaardigheden ontwikkeld die het leven waardevoller maken. 

Praktische tips om de beweegrichtlijnen te bereiken

Bewegingsvormen kunnen onderverdeeld worden in matig intensieve en intensieve bewegingsvormen. Het is belangrijk dat beide bewegingsvormen uitgevoerd worden. Doe om de matig intensieve beweging te behalen, bijvoorbeeld af en toe een wandeling, ga een stuk fietsen of ga zwemmen. 

Wat minstens zo belangrijk is, is de intensieve beweging. Deze vorm van beweging gaat voornamelijk over het verbeteren van de conditie, het versterken van de botten en spieren en het verbeteren van de balans. Ga bijvoorbeeld regelmatig hardlopen, naar de fitness, doe wat oefeningen thuis of beweeg op een beweegroute. 

Om beweging onderdeel te laten maken van de dagelijkse gang van zaken is het belangrijk om een weekplanning te maken. Dit zorgt voor overzicht, structuur en het creëren van een gewoonte.

Consistentie is met alles in het leven belangrijk, zo ook met bewegen. Iemand die een goed lichaam wil, traint er elke dag voor. Iemand die meer wil verdienen, werkt er elke dag voor. Zonder consistentie heeft bewegen geen tot weinig resultaat, zorg dus voor wekelijks voldoende beweging door te voldoen aan de beweegrichtlijnen. 

Bereik je doelen met de QR-FIT app

Het is dus belangrijk om consistent wekelijks te voldoen aan de beweegrichtlijnen. Zowel het matig intensief bewegen als de bot- en spierversterkende activiteiten. Het voldoen aan de beweegrichtlijnen maakt het leven waardevoller en vermindert de kans op chronische aandoeningen. 

Met de QR-FIT app heb jij alle tools in handen om aan de beweegrichtlijnen te voldoen. Door de beweegrichtlijn meter in de app weet jij precies per week wanneer je wel of niet aan de beweegrichtlijnen voldoet. Door het op maat gemaakte beweegaanbod wat altijd en laagdrempelig te gebruiken is, heb jij de kans om op een leuke manier aan de beweegrichtlijnen te gaan voldoen. Download de gratis QR-FIT app en zorg ervoor dat jij voldoet aan de beweegrichtlijnen!